Na základě článku Marka Prokopa o hledanosti informací o čajích v české wikipedii jsem vypracoval srovnání hledanosti z Google a Seznamu vs. hledanosti z Wikipedie. Výsledkem by měl být realistický pohled na poměr všech typů dotazů vs. dotazů informačních.
Stanovil jsem si několik předpokladů:
- Vyhledávání na Seznamu a Google obsahují všechny typy dotazů. Tedy informační, navigační i transakční (více o typech dotazů se lze dočíst v článku Dušana Janovského).
- Fráze ve vyhledávačích mohou mít i jiné významy, než pro které byly zobrazeny ve wikipedii.
- U Wikipedie jsou čísla o zobrazení, ve vyhledávačích pouze o hledanosti. Předpokládám ale vysoké procento shody mezi vyhledáváním a zobrazením ve Wikipedii.
- Na Wikipedii chodí lidi i napřímo.
- Seznam a Google jsou 2 největší české vyhledávače s majoritním podílem pro vyhledávání.
- Wikipedie nepokrývá všechny uživatele hledající informace. Nicméně na Seznamu se na hledané fráze zobrazuje Wikipedie na 1. či 2. pozici. Na Google to bude předpokládám podobně (nelze ověřit).
- Výsledkem nemá být pohled na absolutní čísla, jako spíše trend.
- Pro každý obor budou tyto trendy jiné.
Jak jsem postupoval?
Do tabulky jsem vypsal 12 frází zmíněných v Markově článku. K nim jsem opsal čísla o zobrazení jednotlivých stránek ve Wikipedii. Podobně jsem to udělal i pro Seznam a Google (pomocí nástrojů hledanosti klíčových slov v Skliku a Adwords).
Abych zjistil celkovou hledanost frází v obou hlavních českých vyhledávačích, čísla o hledanosti ze Seznamu i Googlu jsem sečetl.
A na závěr pouze vypočítal procentuální vyjádření počtu hledanosti ku počtu zobrazení ve Wikipedii.
Jaké jsou závěry?
Z dat lze usuzovat, že procento hledanosti informací se v tomto oboru pohybuje mezi 20-50% (vynechal jsem fráze, které byly s čísly úplně mimo – nebylo cílem tohoto článku zkoumat, proč tomu tak je). Jde tedy o poměrně vysoké procento informačních dotazů a při plánování obsahové strategie lze s touto informací velmi dobře naložit.
Co myslíte, je tato úvaha správná? Nebo znáte někdo jiné postupy, jak odlišit informační dotazy od všech ostatních?
Zajímavé, ačkoliv si myslím, že výstup bude potřeba brát docela s rezervou a přesnost se bude dost možná lišit obor od oboru. Je dost možné, že % informačních dotazů bude ve skutečnosti ještě vyšší, protože napovídače klíčových slov Google i Seznamu pravděpodobně trochu přestřelují 🙂
Každopádně díky za inspiraci – při další obsahovce určitě využiju a vyzkouším 🙂
Díky za koment Lukáši 🙂
Jasně, čísla je potřeba brát s velkou rezervou. Článek měl být spíš takové zamyšlení. V obsahovkách všichni neustále řešíme hledanost, konkurenčnost, relevanci, ale nikdy jsem nepřemýšlel nad tím, jak jsou které fráze rozděleny podle typu dotazu. Doposud jsem čerpal vyloženě z formulace dotazu (a to se může nyní zdát trochu zavádějící).
Každopádně budu rád, pokud se podělíš se zkušenostma až tuto myšlenku použiješ v praxi 🙂