Abych byl ve své práci skutečně dobrý, musím se poměrně dost vzdělávat, a to převážně čtením. Semtam mě proto potěší video, na které se lze kouknout namísto článku. Proto jsem se rozhodl usnadnit získávání informací i já a natočil jsem první video na téma „Jak na lokální SEO„.
Přepis textu videa: (poznámka: nejde o doslovný přepis)
Ahoj, vítám vás u tohoto videa. Dozvíte se z něj, proč a jakým způsobem propagovat na internetu lokální služby a jak zbytečně neutrácet své peníze za propagaci nesmyslnou. Pokud tedy nabízíte na svém webu služby lokálního charakteru, pak je určeno právě pro vás.
Moje jméno je Radek Hojgr a mojí profesí je SEO, tedy optimalizace pro vyhledávače. Radím svým klientům, jak se co nejefektivněji propagovat na internetu.
V dnešním videu se budeme věnovat lokálním službám a jejich propagaci na Internetu. Proč? Protože je neuvěřitelně mnoho podniků, které naprosto zbytečně utrácejí své peníze za propagaci celonárodní. A přitom mají ryze lokální službu. Cítíte ten nesmysl?
Co si pod tím představit? Služby lokálního charakteru jsou takové, které umějí obsloužit zákazníky pouze v dané lokalitě. Může to být kadeřnictví, hotel, autoservis, autoškola, restaurace, bazén, koupaliště, taxi. Cokoliv co lze vykonávat pouze z určitého místa, okruhu, nebo oblasti.
Velký omyl většiny lokálních služeb je, že si myslí, že existují pouze pro místní a ti už je všichni znají. To je holý nesmysl. Lidé cestují, dovolenkují se, stěhují se, nebo můžou jen projíždět. A zde je pro většinu podniků obrovský potenciál.
Představte si situaci, kdy mám restauraci v Olomouci. Ale snažím se být první na Googlu na slovo „restaurace“. Proč? Jaký je význam? Z mého pohledu pouze ten, že se potřebuju zbavit přebytečných peněz. Jinak tomu vážně nerozumím. A takovýchhle firem, je obrovské množství. Zaměřují se na silné fráze, ty je ale pořádně drahé dostat ve výsledcích vyhledávání na horní pozice. Je tam ohromná konkurence a navíc – nejsou tam vaši zákazníci.
Kde teda jsou? Oni právě hledají „restaurace v Olomouci“, nebo „restaurace Olomouc“. Nebo používají tzv. chytré telefony jako jsou telefony iPhone nebo telefony s Androidem a hledají nejlepší restauraci v jejich okolí. Telefon zapne GPS, zaměří svoji pozici a nabídne nejbližší restaurace i s hodnocením, otevírací dobou, jídelním lístkem. Jakmile si vyberou, dají přímo z telefonu navigovat a telefon je dovede až k ní.
A tady jsou vaši zákazníci. Ne v Praze, nebo Aši. Jenom tady, v okolí Olomouce.
Podle statistik Googlu 97% zákazníků hledá firmy ve svém okolí na internetu.
A propagace lokální je významě levnější, než když se snažíte doslova honit fráze obecné, bez lokálního určení. Proč? Protože nebojujete s restauracemi po celé ČR, ale pouze s místními. A těch může být nanejvýš pár desítek.
Pojďme se nyní podívat jak to provést prakticky, jak se zaměřit na lokální vyhledávání.
Existuje několik doporučení, které bystě měli provést:
1. ze všeho nejdříve připravte svůj web – u služby uvádějte i místo, tedy nejčastěji město, mnohdy i s městkou částí, nebo pohoří ve kterém své služby nabízíte. Podstatný je titulek, nadpisy, nebo tzv. meta description. Navíc připravte web pro potenciální zákazníky. To znamená, že pokud někdo bude hledat restauraci v Olomouci, nabídněte mu možnost okamžité rezervace stolu, ukažte mu ceník apod.
2. zaregistrujte se do adresářů firem na Googlu i Seznamu. Pro Google je ideální vytvoření prezentace vaší firmy na Google+, ta je zdarma. Pro vyhledávač Seznam pak registrace do katalogu firem na adrese Firmy.cz. Tady je registrace buď zdarma, nebo placená. V mnohých případech vám plně dostačuje registrace bezplatná. Její obrovská nevýhoda ale je, že se vždy zobrazujete až ze těmi, kdo mají zápis placený. Obě dvě registrace mají obrovskou výhodu pro lokální služby. Ve výsledcích vyhledávání se zobrazují hned na prvních pozicích a navíc automaticky zobrazují u vašeho výsledku informace o telefonním čísle, otevírací dobu, adresu, dále to může být jídelní lístek, ceník, dokonce i hodnocení uživateli apod. Navíc však umí zobrazovat vámi zadané údaje i při použití mapové aplikace v chytrých telefonech.
3. dále doporučuji požádat o zápis vašeho podniku na webu místního městského úřadu – mnohdy mají přímo sekci „podnikatelé v obci“. Nebo se poohlídnout po místním katalogu firem či na webech mikroregionů. Zajímavý je taky projekt Lokola.cz.
4. nyní si po pár týdnech zkontrolujte, zda se na vámi vybrané fráze (například restaurace olomouc) zobrazujete výše než před provedním změn. Pokud ano, je to super a gratuluju. Pokud ne, zřejmě vaše konkurence dělá více než vy. Zkuste si ve vyhledávači Google najít seznam míst, odkud se jim podařilo získat odkaz. Provedete to zadáním příkazu „název jejich podniku“ adresa nebo telefon -site:www.jejichweb.cz. A nechejte se inspirovat. Hlavně nekopírujte, tím konkurenci nepředstihnete. Vy musíte být jiní, lepší. Zkuste se tedy inspirovat a vymyslet si svoji vlastní taktiku jak získat zpětné odkazy. Ty jsou totiž, alespoň prozatím, stále jedním z nejdůležitějších faktorů pro získání kvalitních pozic ve výsledcích vyhledávání.
5. pro sledování o tom, kde se o vás zmínili, kde vás zkritizovali apod. používejte Google alerts. Jednoduše řečeno – služba skenuje internet a jakmile zjistí, že se o vašem podniku někde na internetu někdo zmiňuje, dostáváte echo i s odkazem do emailu. Můžete tak velmi rychle reagovat na pozitivní i negativní komentáře. Pro sledování sociálních sítí je vhodné používat službu Mention.net.
6. dají se využít i sociální sítě typu Facebook, Pinterest apod. To už je ale na jiné povídání.
7. staré české přísloví praví – dvakrát měř, jednou řež. To platí i na internetu. Proto se nejdříve podívejte do statistik, ideálně pokud používáte Google Analytics, na to, zda už vám nyní nechodí nejvíce návštěvníků na web z vašeho města. Pokud ano, asi už se tomuto tématu nemusíte příliš věnovat. Pokud je to ale mizérie, což znamená že z vašeho města nemáte skoro žádné návštěvníky, pak doporučuji zhodnotit celou vaši strategii propagace na internetu.
Na závěr si to celé zrekapitulujeme. Pokud máte služby lokálního charakteru, nesnažte se být vidět na obecné fráze bez určení místa vašeho působiště. Je to velice nákladné a zákazníky vám to nepřivede. Upravte si svůj web tak, aby když na ně přijde kdokoliv, na kteroukoliv stránku, aby se hned zorientoval a věděl že jste z toho a toho města. Pokud je z druhé strany republiky tak odejde. To ale vůbec nevadí, to stejně není váš zákazník. Dále hledejte možnosti, kde se zviditelnit v místních organizacích, na jejich webech. Jednoduše řečeno – máte li lokální byznys, fungujte lokálně.
Radku, super příspěvek, sdílím. Přidal bych ještě vytvoření souhrnu možností / myšlenkovou mapu, jak se propagovat na lokální úrovni. Třeba pro zmíněnou restauraci může být plusem zápis na scuk.cz apod.
Ahoj Marku, díky za příspěvek. Jo, to by šlo, myšlenkové mapy miluju. Díky za tip, asi doplním 🙂
Ohledně scuku, lokoly, atp. – už tak jsem chtěl to video mít tak na 5-6 minut. Nějak se to ale začalo natahovat a já se musel rozhodnout, co vypustím. Ono je toho k tomuto tématu strašná spousta a vydalo by to pomalu na knihu 🙂
Radku, na tohle téma jsem psal v nedávné době také článek, tak pro inspiraci se můžeš mrknout viz.: http://www.vceliste.cz/geograficky-long-tail/. Jinak tvůj článek je super! Díka za něj.
Ahoj Radku, díky za tipy. Jen co se týká Google Alerts, ten již spíše nefunguje. Lépe funguje zmíněný Mention. Pro lokální služby instalatér, restaurace, kadeřnice apod. to bude prima. Budeš dělat video jak na globální SEO? 🙂
Ahoj Martine,
jj, používal jsem Alert, teď jsem si hrál i s Mention. Neměl jsem na to ale ještě moc času – umí to i zmínky na webu nebo jenom na sociálních sítích?
Jinak o Globálním SEO se podle mě nedá udělat takto obecný návod. A pokud ano, vydalo by to na více než hodinové video a byly by tam jen základy. Na to by už asi nikdo nekoukal 🙂
R.
Ano.. umí to i zmínky na webu.. vyzkoušej a uvidíš. 🙂
[…] Hledáte další tipy pro přivedení zákazníků k malým obchodníkům? Doporučuji níže přiloženou kolekci infografik a pro lokálně zaměřené podniky video od Radka Hojgra. […]
Skvělé, děkuji za informace. K mému webu se to vysloveně hodí.
Super, přesně pro to to dělám – aby to mělo užitek. Budu rád, pokud mi napíšete, co se vám daří a co nikoliv. Třeba bych to mohl zmínit v nějakém dalším videu 🙂
[…] Získejte neplacenou návštěvnost z vyhledávačů a dalších zdrojů. Když už někdo hledá konkrétní služby ve vaší oblasti, je větší šance, že se stane právě vašim zákazníkem – pokud vás najde rychle a přesvědčíte ho. Pěkné shrnutí na toto téma vytvořil Radek Hojgr. […]
Super, přesně pro to to dělám
Přínosné. Podnikatelů, kteří se s masnou na rohu v Dolních Kedlubnách snaží zviditelnit až ve Vatikánu, je pořád dost. Člověk nemusí být ani marketingový expert, aby rozlišoval mezi lokálně a globálně zaměřeným podnikáním, nebo například B2B a B2C. Pro konzultanty možná není lákavé říkat klientům, že to nebo tamto nepotřebují, ale měli by – vzdělaný klient je lepší klient.
[…] se můžete dočíst v článku například od Marka Hnátka, případně od Visibility, nebo od Radka Hojgra – ani s jedním článkem jsem nebyl 100% ztotožněn (i když s většinou doporučení […]