Z tohoto druhého videa se majitelé internetových stránek a eshopů dozví, jak správně vytipovat fráze, na které se mají zaměřit, aby obsadili horní příčky ve vyhledávačích.
Přepis textu videa: (Poznámka: nejde o doslovný překlad)
Ahoj, zdravím vás u tohoto videa. Dnes si povíme, na jaké fráze se zaměřit, abyste se svým webem nebo internetovým obchodem objevovali na horních pozicích ve vyhledávačích a už zbytečně nevyhazovali peníze oknem za fráze nesmyslné. Toto malé tajemství ví pouze malá část provozovatelů webů. Dívejte se dál…
Moje jméno je Radek Hojgr a mojí profesí je SEO, tedy optimalizace pro vyhledávače. Radím svým klientům, jak se co nejefektivněji propagovat na internetu.
V dnešním videu se budeme věnovat tomu, jak vybrat ty správné fráze, abyste se začali konečně zobrazovat na horních pozicích ve vyhledávačích Seznam a Google. A taky abyste už konečně cílili na taková slova, která vám přivedou zákazníky, potažmo i peníze. O to vám přeci jde, že.
Nejdříve vám vysvětlím teoretický základ a později se vrhneme i na praktickou část.
Ze všeho nejdříve si musíte uvědomit, kdo je váš zákazník a jak mluví. Jaké používá termíny a slovní obraty. A taky – jak funguje nákupní cyklus.
Mám rád praktické ukázky takže: Představte si, přijdu jako zákazník do kamenného obchodu se sportovní obuvi, prodavač ke mně přijde a já řeknu „boty“, nebo v restauraci řeknu „jídlo“.
Asi bych příliš nepochodil.
A proč takto uvažuje většina provozovatelů webů a internetových obchodů? Proč? Pokud se podíváte na internet, většina nabízených služeb je cílená na takovéto scénáře.
Lidé ale takto nefungují. Reálně když přijdu do kamenného krámu a mám opravdu zájem nakoupit, tak se rozpovídám. Řeknu“chci boty na běhání, velikosti 46, povětšinou v terénu a že mám nohu poměrně širokou“.
Jak je možné, že tolik webů míří svou pozornost na frázi, kde zákazníci nejsou a navíc je tam obrovská konkurence? Nebo si myslíte, že skutečně víte co chcete a že si boty koupíte, když přijdete do toho krámku a vyřknete „Boty“?
Určitš vás musím informovat o tom, že nákupní cesta člověka hledajícího „boty“ je daleko – daleko delší, než cesta hledajícího přesnou frázi. Nejdříve hledá obecné fráze (např. lednička), později fráze informační, shání tedy informace o typech a různých možnostech. Tedy například „jakou ledničku na chalupu“. No a nakonec najde typ a už hledá kde koupit a vybírá si prodejce. Tad už ale zadává konkrétní frázi, tedy například malá lednička s jedním motorem a mrazákem, šířka 80 cm. Tady už je rozhodnut ke koupi. Tady se stává nejčastěji zákazníkem.
Proč se většina provozovatelů webů tedy snaží zaujmout první pozice na fráze „lednička“?
Protože nevědí to, co se nyní dozvíte vy 🙂
Cílem je začít mluvit řečí kmene vašich zákazníků, je to asi jinej gang. Řeč vašeho kmene je příliš odborná a zaslepená. Na tu zapomeňte.
Jak to udělat?
K cíli vedou 3 kroky:
1, Zjistěte, jak zákazníci mluví, jaké používají termíny.
K tomu využijete statistiky hledanosti frází vyhledávače Seznam.cz. Velmi jednoduché statistiky najdete ve spodní části stránky s výsledky vyhledávání. Podrobnější, které doporučuju, jsou v systému Sklik na adrese www.sklik.cz.
Po registraci a přihlášení pak je nahoře odkaz na Nástroje a Návrh klíčových slov.
Nejdříve si sepíšete seznam základních frází a jejich synonym. Postupně je zadáváte do vyhledávacího políčka. Ve výsledcích, kde vidíte i hrubý počet hledání dané fráze, pak se klikem na „Přídat“ zobrazí v pravé části, odkud si je zkopírujete do excelu.
2, Seřaďte si všechny fráze a tak dlouho do nich koukejte, než vás trkne, co a jak lidi ve vašem oboru vlastně hledají.
3, Svůj web či internetový obchod přizpůsobte hledajícím. Svolejte tým a házejte do placu nápady – co všechno z toho co lidi hledají umíme vysvětlit, co jim umíte ukázat, jaké praktické tipy. Využijte znalosti obchodníků, telefonních operátorů nebo častých dotazů. Pakliže víte, že je nějaká fráze hledaná a vy k ní nemáte co napsat, raději ji ani nevytvářejte. Svůj web pak přizpůsobíte tím, že rozšiříte počet jednotlivých stránek či upravíte obsah webu.
Akorát jedno upozornění:
– Dejte si pozor, abyste nevytvářeli duplicitní informace. Ideální je pro takovéto případy myšlenková mapa, já používím Mindmeister.com. Vytvořím si tam mapu jednotlivých stránek webu. U každé mám jaké bude obsahovat slova a fráze, jak bude vypadat URL adresa, jaký bude nadpis atd. nemůže se mi tak stát, že bych vytvořil 2 stránky s velmi podobným obsahem aniž bych o tom věděl.
Pokud se tedy vrátím k příkladu s botama. Dejme tomu, že si provedete jednoduchou analýzu toho co lidé hledají a zjistíte, že nehledají pouze „běžecké boty“, ale taky „boty na běhání“ či „běžecká obuv“. Mým cílem tedy bude logicky rozprostřít všechny tyto fráze do webu.
Navíc ale obrovským způsobem hledají všechny tyto 3 fráze s přídavkem pánská nebo dámské, nebo navíc ještě výrobce.
K tomu se přidávají modelové řady, recenze, dotazy „jak vybrat“ apod. Místo „běžecké“ hledají „trailové“, nebo přidávají velikost či cenové specifika typu sleva, akce, nejlevnější, luxusní atp.
Zdravý selský rozum mi říká, že pokud se budu snažit být vidět na co nejvíce kombinací frází, klidně i o několika slovech, budu mít větší návštěvnost, než pokud bych se snažil být první na slovo „boty“. A těch frází může být klidně několik tisíc.
K tomu si připočítám daleko lepší zacílení, protože hledající už ví co hledá. Hledá něco konkrétního, ne jen obecné informace. Je tak daleko blíže k nákupu.
A navíc ještě bojuju s menší konkurencí. Protože drtivá většina provozovatelů webů či eshopů se snaží probojovat na silné fráze. Ale já budu na některé fráze klidně jedinný.
Tak se vlastně dostanete na horní příčky ve vyhledávačích, aniž byste se nějak razantně museli snažit a bojovali s konkurencí. Budete totiž jedineční.
Rekapitulace
To je vše. Pojďme si to nakonec všechno shrnout.
1. Ten kdo hledá obecné fráze není většinou zákazník. Ten hledá teprve informace a do nákupu má ještě hodně daleko. Snažte se proto cílit spíše na konkrétnější fráze než na fráze obecné. Bude to pro vás obchodně výnosnější a hlavně několikanásobně levnější.
2. Snažte se mluvit řečí kmene svých zákazníků, najděte hledané fráze a přizpůsobte tomu obsah svého webu.
3. A nezapomeňte – lepší pěkné pozice ve vyhledávačích na tisíc konkrétních, málo hledaných frází, než se snažit být první na silné fráze. Tam zákazníci nejsou a pokud ano, tak jsou zatraceně drazí.
Možná bych nebral longtail jako tak výhradní modlu, resp. neshodnu se s tebou v tom, že obecná slova jsou vyloženě nesmysl. Pokud použiju tu analogii s kamenným obchodem – jasně, pokud to něj přijdu, asi na prodavače nevybafnu „boty“ – nicméně na boty obecně můžu myslet když jdu „na čumendu“ – když nevím, co přesně chci, protože se v daném sortimentu nevyznám (a nemám čas se stát v segmentu expertem). Obecné slovo mne může dovést na správnou adresu, kde už mně konverzně a informačně silný web dovede až k objednávce.
Konkrétnější výrazy bývají méně konkurenční a více konverzní, v každém případě jsou základem dobré SEO strategie, často ale dává smysl usilovat i o viditelnost na vybrané obecné dotazy (mmj. taky proto, že pomáhají budovat základní povědomí o webu, zejm. pokud je rozhodovací proces na dlouhé lokte).
Je to otázka návratnosti a práce s daty, to mi na videu chybí – při výběru vhodných klíčových slov jsou hledanost, konkrétnost, míra konkurence jedním dílkem skládačky – reálný výkon klíčových slov (či v době [not provided] možná lépe viděno optikou výkonu vstupních stránek) je tím dalším. Jedno bez druhého nedává úplně smysl 🙂
Díky za koment Lukáši.
Možná je to opět o cílovce. Videa se snažím cílit spíše na menší firmy či OSVČ (snad je to z formy videa jasné 😉 A tam si myslím, že pokud vyloženě nemají vybudovaný brand, je pro ně opravdu snažší cílit na longtailové fráze.
Chtěl jsem to pojmout spíš jako takové popostrčení či ukázku jiné cesty – většina z nich se totiž snaží jít cestou obecných frází a diví se, že jim to nejde.
Ale souhlasím s tebou, že je to otázka sledování návratnosti a analytiky. To jsou ale pro tuto cílovku podle mě neznámé pojmy. Nevím, možná je podceňuju. Snažil jsem se najít rovnováhu mezi lidským přístupem a odborností. Možná mi to mnohdy nejde… Snad to bude u dalšího videa lepší 😉
Longtail určitě ano, se vším souhlasím. Jen kvůli relativně malému českému online prostředí je už v mnoha oborech těsno i u long tailu. Pak kromě obsahového marketingu nezbývá než budovat silný brand.
[…] Skvěle funguje i „obyčejná“ změna formy obsahu – nahraďte text například videem či […]
[…] Hojgr vytvořil video věnované tématice klíčových slov. Podívejte se […]