Vyberte stránku

Na základě článku Marka Prokopa o hledanosti informací o čajích v české wikipedii jsem vypracoval srovnání hledanosti z Google a Seznamu vs. hledanosti z Wikipedie. Výsledkem by měl být realistický pohled na poměr všech typů dotazů vs. dotazů informačních.

Stanovil jsem si několik předpokladů:

  1. Vyhledávání na Seznamu a Google obsahují všechny typy dotazů. Tedy informační, navigační i transakční (více o typech dotazů se lze dočíst v článku Dušana Janovského).
  2. Fráze ve vyhledávačích mohou mít i jiné významy, než pro které byly zobrazeny ve wikipedii.
  3. U Wikipedie jsou čísla o zobrazení, ve vyhledávačích pouze o hledanosti. Předpokládám ale vysoké procento shody mezi vyhledáváním a zobrazením ve Wikipedii.
  4. Na Wikipedii chodí lidi i napřímo.
  5. Seznam a Google jsou 2 největší české vyhledávače s majoritním podílem pro vyhledávání.
  6. Wikipedie nepokrývá všechny uživatele hledající informace. Nicméně na Seznamu se na hledané fráze zobrazuje Wikipedie na 1. či 2. pozici. Na Google to bude předpokládám podobně (nelze ověřit).
  7. Výsledkem nemá být pohled na absolutní čísla, jako spíše trend.
  8. Pro každý obor budou tyto trendy jiné.

Jak jsem postupoval?

Do tabulky jsem vypsal 12 frází zmíněných v Markově článku. K nim jsem opsal čísla o zobrazení jednotlivých stránek ve Wikipedii. Podobně jsem to udělal i pro Seznam a Google (pomocí nástrojů hledanosti klíčových slov v Skliku a Adwords).

Abych zjistil celkovou hledanost frází v obou hlavních českých vyhledávačích, čísla o hledanosti ze Seznamu i Googlu jsem sečetl.

A na závěr pouze vypočítal procentuální vyjádření počtu hledanosti ku počtu zobrazení ve Wikipedii.

Hledanost frazi Wikipedia, Seznam.cz a Google

 

Jaké jsou závěry?

Z dat lze usuzovat, že procento hledanosti informací se v tomto oboru pohybuje mezi 20-50% (vynechal jsem fráze, které byly s čísly úplně mimo – nebylo cílem tohoto článku zkoumat, proč tomu tak je). Jde tedy o poměrně vysoké procento informačních dotazů a při plánování obsahové strategie lze s touto informací velmi dobře naložit.

Co myslíte, je tato úvaha správná? Nebo znáte někdo jiné postupy, jak odlišit informační dotazy od všech ostatních?